poniedziałek, 26 lipca 2010

372 - była, jest i będzie!

Wczoraj, po godz. 11,00 przystąpiono do podpisania “Porozumienia” w sprawie przyszłości linii kolejowej nr 372 Góra – Bojanowo.
Stronę PKP Polskie Linie Kolejowe, w których gestii znajduje sie linią 372, reprezentowali: dyrektor PKP PLK S.A. - inż. Dariusz Bałoniak oraz zastępca dyrektora mgr. Roch Goj.
Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowali: z-ca dyrektora oddziału ds. ekonomiczno – finansowych dr Mieczysław Celary i dyrektor oddziału – mgr inż. Marek Napierała.
Z ramienia gminy Góra do podpisania porozumienia przystąpiła burmistrz Irena Krzyszkiewicz.
Samorząd powiatowy reprezentowali: Beata Pona oraz wicestarosta Tadeusz Birecki.
A oto treść zawartego porozumienia.

Porozumienie zaczyna się od preambuły, która brzmi:

1. W ramach projektowanej drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko występuje skrzyżowanie z linią kolejową znaczenia miejscowego nr 372 Bojanowo – Góra Śląska.
2. W dniu zawarcia porozumienia linii kolejowej nr 372 prowadzony jest ruch towarowy.
3. W projekcie drogi S5 przewidziano likwidację przedmiotowej linii kolejowej na podstawie zebranych opinii instytucji oraz samorządów województwa wielkopolskiego i braku zainteresowania przejęciem linii w utrzymanie.
4. Powiat górowski i Gmina Góra wyrażają zainteresowanie rewitalizacją linii kolejowej nr 372 celem zapewnienia dogodnego połączenia ze stolicą województwa oraz atrakcyjności gospodarczej dla Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest – Park” podstrefa „Góra”.
5. Droga ekspresowa S5 posiada duże znaczenie dla połączeń krajowych pomiędzy miastami wojewódzkimi oraz znaczenie dla organizacji mistrzostw EURO 2012.

W związku z powyższym strony porozumienia postanawiają:

§ 1

1.Budowy wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami nad drogą ekspresową nr S5
w ciągu 2 lat po zgłoszeniu potrzeby uruchomienia linii kolejowej przez Starostwo Powiatowe w Górze lub PKP Polskie Linie Kolejowe.
2.Przekazania linii na odcinku wybudowanego wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami w administrację i utrzymanie do samorządu Powiatu Górowskiego.

§ 2

PKP Polskie Linie Kolejowe zobowiązują się do :
1.PKP PLK S.A. zobowiązuje się do ponownego wszczęcia procedury likwidacji linii kolejowej nr 372 zgodnie z art. 9 Ustawy o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 roku (Dz. U. Nr 86, poz. 789).
2.Wyłączenie linii kolejowej nastąpi zgodnie z postanowieniami w/w Ustawy oraz na podstawie uchwał podjętych przez PKP PLK S.A. oraz PKP S.A.
3.Niezwłocznej weryfikacji wcześniejszych uzgodnień projektu drogi ekspresowej S5 w zwiazku z podjetymi działaniami opisanymi w § 2 pkt. 1 nieniejszego pozrozumienia.

§ 3

Powiat Górowski i Gmina Góra zobowiązuje się do:
1.Uzgodnienia GDDKiA projektu budowlanego budowy drogi S5 w formie określonej
w p. 2 Preambuły nin. Porozumienia.
2.Wystąpienia o wybudowanie dwupoziomowego skrzyżowania (wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami) drogi S5 i linii kolejowej nr 372 w przypadku wystąpienia uzasadnionych potrzeb społeczno – gospodarczych.
3.Przejęcia w administrację i utrzymanie wybudowanej linii w zakresie wiaduktu kolejowego wraz z dojazdami.


§ 4

Niniejsze porozumienie obowiązuje do końca 2020 r.


§ 5

Wszelkie zmiany porozumienia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 6

Porozumienie spisano w sześciu jednobrzmiących egzemplarzach po dwa dla każdej ze stron.

§ 7

Ryzyko działań podjętych przez Inwestora na podstawie Porozumienia obciąża Inwestora.

Nie spełniły się marzenia posła Wiesława Szczepańskiego, by nas, górowian, udupić! Linia kolejowa 372 Bojanowo – Góra będzie funkcjonowała!

Linia kolejowa utrzymana, i to jest najważniejsze. Proszę spojrzeć na pragraf 1, punktu 1 i 2. To jest nasze! Tego nam nikt nie odbierze.

Porozumienie nie mówi już o "likwidacji linii kolejowej nr 372" (tak było poprzednio), ale: “w sprawie linii kolejowej nr 372”. Nie ma słowa "likwidacja". Samorząd powiatowy i gminny gotowe są przejąć tę linię i zapłacić za deficyt, który występuje na skutek jej niepełnego eksploatowania. To nie są duże pieniądze – ok. 9 tys. zł rocznie.

Projekt porozumienia musi zaakceptować Minister Infrastruktury. Burmistrz Irena Krzyszkiewicz ma tam niezłe przebicie. Lepsze niz poseł – likwidator z SLD – Wiesław S. I poseł już może czuć się przebity! Elegancką damą blond! (poseł się nie ślini, to nie dla posła!).



1 komentarz:

Lugri pisze...

Jak dobrze rozumuję to :
- linia zostanie zamknięta , ruch zlikwidowany a dopiero jak Starostwo zgłosi potrzebę to Dyrekcja Dróg wybuduje wiadukt kolejowy nad drogą w przeciągu 2 lat...