czwartek, 7 stycznia 2010

Próba generalna przed godziną zero

3 listopada 2009 roku w całym kraju odbył się próbny egzamin maturalny z matematyki. Przez 20 lat uczniowie ostatnich klas szkół średnich nie musieli zdawać matematyki podczas matury. Obowiązywała zasada dobrowolności. Pilotażowa matura miała za zadanie przygotowanie uczniów na to wydarzenie i sprawdzenie ich umiejętności matematycznych.

Ogólnopolskie wyniki matur próbnych poznaliśmy w grudniu. W skali kraju zdawalność wyniosła 76%. Dla województwa dolnośląskiego również 76%. Liczba ta wskazuje na ilość uczniów, którzy przekroczyli próg 30% punktów ze 100% możliwych do zdobycia. Przekroczenie tego poziomu dawało gwarancję na sukces podczas egzaminu. Do rozwiązania maturzyści mieli 34 zadania, za rozwiązanie których można było uzyskać maksymalnie 50 punktów.

W Zespole Szkół w Górze do próbnej matury z matematyki przystąpili uczniowie sześciu klas maturalnych. Łącznie do próbnej matury przystąpiło 88 uczniów, w tym 79 uczniów technikum i 9 liceów profilowanych. W ZS mogło przystąpić do próbnej matury 119 uczniów (67%). Zdało próbną maturę 70,5%.

Najlepszy wynik uzyskała klasa IV Technikum Ekonomicznego. Na 23 osoby, które podeszły do matury zdało 21 91,3%.
W IV klasie Technikum Informatycznego do matury przystąpiło 21 uczniów. Pomyślnie przeszło próbę 1780,6%.
W klasie IV Technikum Handlowego maturę pisało 11 osób a zdało 872,7%.
Klasa IV Technikum Mechanicznego: pisało 13, zdało 969,2%.
W klasie IV Technikum Administracji 11 osób przystąpiło do egzaminu a zdało go 545,5%.

W klasie III Liceum Profilowanego 9 osób pisało maturę a zdały 222,2%.

Wyniki uzyskane przez uczniów techników należy uznać za bardzo dobre. Dla porównania – średnia zdawalność w tych szkołach dla województwa dolnośląskiego wyniosła 60,5%.
W Liceum Profilowanym sytuacja wygląda tragicznie, ale tylko dla tych, którzy nie orientują się w specyfice tego typu szkół. Od ich utworzenia zdawalność matur jest tam bardzo niska. W skali naszego województwa średnia dla tego typu szkół wyniosła 47,0%.

W Liceum Ogólnokształcącym do matury przystąpiło 155 uczniów – wszyscy! - którzy uczęszczają do sześciu klas maturalnych. Zdawalność wyniosła 77,9%. Dla porównania: średnia zdawalność dla województwa dolnośląskiego wyniosła wśród „ogólniaków” - 87,4%. Uczniowie górowskiego LO średnio uzyskali 23,2 punktu na 50 możliwych. Średnia dla województwa dolnośląskiego – 27,5 p.

W dwóch klasach LO ich uczniowie uzyskali 100% zdawalności (III c: matematyczno informatyczna, III e: przyrodniczo – medyczna). W III c jedna osoba uzyskała maksimum punktów – 50. Trzy osoby z tych dwóch klas uzyskali uzyskały wynik w przedziale 96%-98% trafnych odpowiedzi.

Należy pamiętać o dwóch rzeczach: pisanie egzaminu nie było obowiązkowe i ocena z tegoż egzaminu nie ma wpływu na stopień, jaki uczeń otrzyma na koniec roku szkolnego z matematyki. Tak to wymyśliła sobie centralna administracja oświatowa. Dyrektorzy placówek nie bardzo się z tym zgadzają, ale muszą realizować ten przepis. Można rzec, że ma on wymowę antymotywacyjną. W efekcie tego w naszym województwie do próbnego egzaminu przystąpiło 75% tegorocznych maturzystów.

W Zespole Szkół przeprowadzono analizę uzyskanych przez uczniów wyników, z której wynika, że uczniowie w kategorii zadań zamkniętych najgorzej dawali sobie radę z rozwiązaniem zadania z zakresu działań na potęgach, nierówności kwadratowych, nierówności z wartością bezwzględną oraz funkcjami trygonometrycznymi w trójkącie prostokątnym.,
- do rozwiązania zadania polegającego na udowodnieniu postawionej tezy nie było chętnych – żaden z uczniów nie podjął się tego trudu,
- w większości uczniowie nie rozpoczęli rozwiązywać zadań otwartych.

Nie jest to niczym zaskakującym, bo analiza wyników przeprowadzona przez Centralną Komisję Egzaminacyjną poświadcza te braki umiejętności w skali całego kraju.
Z analizy w Zespole Szkół wyciągnięto wnioski. Praca nauczycieli matematyki będzie nakierowana na usunięcie tych braków w umiejętnościach uczniów.

Brak komentarzy: