Starostwo Powiatowe i Dolnośląska Służba Dróg i Kolei doszły do porozumienia w sprawie dalszego powierzenia naszemu powiatowi utrzymania dróg wojewódzkich. Droga do zawarcia porozumienia była żmudna i kręta.
„W pierwszym wariancie zaproponowanym naszemu powiatowi DSDiK proponowała zawarcie porozumienia na okres od 1 maja 2011 roku do 30 kwietnia 2012 roku” – mówi dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Andrzej Łaszewski.
„Ponadto DSDiK żądała, by aż 80% prac przy remontach dróg wykonywać poprzez przetargi. Nam pozostawiano jedynie 20% prac, które mogliśmy wykonywać własnymi siłami. Przyjęcie takiego rozwiązania byłoby dla części naszych pracowników katastrofą. Musielibyśmy wówczas zlikwidować jeden z dwóch obwodów drogowych, a to spowodowałoby zwolnienia pracowników. W I wariancie zapisano niekorzystne dla nas stawki godzinowe za wykonywane prace. I tak minimalna stawka za roboczogodzinę wynosić miała w I kwartale 2011 roku – 10,50 zł, a średnia – 14, 03 zł. W tym przypadku DSDiK chciała znacznego zmniejszenia ilości godzin liczonych po średniej stawce na rzecz stawki najniższej. Osiągnęliśmy porozumienie, iż 50% prac przez nas wykonywanych liczona będzie wg stawki średniej, a cała nadwyżka powyżej 50% wg stawki minimalnej. Również udało się nam wynegocjować ilość prac, które możemy wykonać własnymi siłami. W wyniku negocjacji uzgodniono, iż nie będzie obowiązywał limit prac wykonywanych własnymi siłami. W porozumieniu zapisano również, iż porozumienie będzie obowiązywało przez do 30 kwietnia 2014 roku, czyli przez trzy najbliższe lata. Co roku kwota dotacji będzie ulegała zmianie i ma być ona nie tylko nie niższa niż w roku poprzednim, ale też powiększona o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług. Na ten rok dotacja na utrzymanie dróg wojewódzkich wyniesie 1.412.048 zł.”.
Jak informuje dyrektor PZD Andrzej Łaszewski: „Remonty dróg rozpoczynamy w kwietniu. Marzec poświęcamy na podpisanie umów na dostawę materiałów, zapytania o cenę, podpisanie umów na dostawę materiałów do napraw dróg. Dodać jednak należy, że w tym roku wykonaliśmy już ok. 2500 m kwadratowych dróg wojewódzkich. Wykonany został odcinek Góra – Leszno, w trakcie prac remontowych znajduje się droga wojewódzka Rudna Załęcze oraz Góra – Jastrzębia. W tym roku na remonty dróg poszło już ok. 400 ton masy bitumicznej”.
Dyrektor Andrzej Łaszewski tak skomentował stan dróg powiatowych: „Sen z oczu spędza mi droga Siciny – Wioska. Ta droga praktycznie przestała istnieć. Ona idzie na pierwszy ogień. Cudów jednak oczekiwać nie należy. Na utrzymanie i remonty 260 km dróg powiatowych w budżecie powiatu przeznaczono 1.293.000 zł. Jeżeli odliczymy od tej kwoty 411.500 zł na wynagrodzenia, to pozostanie nam kwota 877.000 zł na utrzymanie i remonty dróg. Wychodzi więc, że na 1 km drogi przeznaczymy 3373 zł. A trzeba pamiętać o tym, że od 1 stycznia 2010 roku do 31 grudnia 2010 roku na zimowe utrzymanie dróg wydaliśmy 785.000 zł. Pieniędzy mamy mało, bardzo mało. I w tych realiach musimy się poruszać. Otrzymaliśmy 800.000 zł na przebudowę przepustu na drodze Chróścina – Czernina. Tego przepustu nie udało się nam zrobić w ubiegłym roku. Niestety. Wówczas ze względu na warunki panujące wokół przepustu (teren był zalany przez wiele miesięcy) nie chciał tam wejść żaden wykonawca. A w zeszłym roku mieliśmy zabezpieczoną pełną kwotę na jego wykonanie. Były to pieniądze przeznaczone na usuwanie skutków powodzi i nie musieliśmy mieć wkładu własnego. Koszt przebudowy przepustu szacowany jest w kosztorysie na 1.290.000 zł. Teraz musimy mieć do tych 800.000 zł 20% wkład własny”.
Na naszych 361 km dróg powiatowych i wojewódzkich pracuje 11 osób. Regulamin organizacyjny PZD przewiduje, że w każdym z obwodów powinno być po 7 pracowników fizycznych zatrudnionych przy utrzymaniu dróg. W żadnym z obwodów ten stan nie jest osiągnięty. W obwodzie mieszczącym się w Górze pracuje przy drogach 5 pracowników, a w Niechlowie – 6. Przyczyna? Brak pieniędzy na płace.
Tak więc nie ma co oczekiwać na znaczącą poprawę sytuacji na drogach powiatowych, bo na polepszenie stanu dróg powiatowych nie ma po prostu pieniędzy. Za środki będące w dyspozycji PZD możemy tylko, jak to się eufemistycznie mówi dokonywać: „cząstkowej naprawy dróg”.
poniedziałek, 14 marca 2011
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz