wtorek, 27 kwietnia 2010

Obwodnica - wstępne decyzje

Podczas dzisiejszej sesji Rady Miejskiej burmistrz Irena Krzyszkiewicz wyjaśniła intrygujący wszystkich mieszkańców Góry problem obwodnicy. Temat ten był przez burmistrza wywoływany kilkakrotnie. Uczestniczący w sesji dowiedzieli się, iż w okresie marzec - kwiecień toczyły się we Wrocławiu intensywne rozmowy z przedstawicielami instytucji, które w tej sprawie mają głos decydujący.

8 kwietnia burmistrz Irena Krzyszkiewicz spotkała się we Wrocławiu z dyrektorem naczelnym Wojewódzkiego Biura Urabanistycznego - Jerzym Korzennym oraz jego zastępcą Maciejem Zathey.

15 kwietnia burmistrz Irena Krzyszkiewicz spotkała się z Romanem Głowaczewskim, który jest dyrektorem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.

Spotkania te poświęcone były sprawie budowy obwodnicy dla miasta Góry. W wyniku rozmów z dyrekcją Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego uzyskano potwierdzenie faktu, iż budowa mostu w Ciechanowie wymusza decyzję o budowie obwodnicy dla miasta Góra. Uzyskanie takiego sformułowania było niezbędne, by rozmowy dotyczące budowy obwodnicy mogły się odbyć w Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei we Wrocławiu.

W rozmowie z dyrekcją DSDiK burmistrz Irena Krzyszkiewicz uzyskała zapewnienie, iż dyrekcja tej instytucji wystąpi do Zarządu Województwa o umieszczenie obwodnicy dla miasta Góra w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2011 - 2015. To jest warunek niezbędny, bo kosztów obwodnicy w wysokości ok. 49 mln zł nasza gmina nie jest w stanie pokryć ze środków własnych.

Jak poinformowała na sesji burmistrz Irena Krzyszkiewicz opracowana analiza rozwiązań komunikacyjnych dla naszej gminy musi zostać skierowana do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu, która zadecyduje czy jej planowany przebieg nie wyrządzi szkód środowisku przyrodniczemu. Burmistrz Irena Krzyszkiewicz zaznaczyła, iż może zaistnieć też taka sytuacja, iż przedstawione warianty nie zyskają uznania RDOŚ.

Wstępnie określono okres, w czasie którego możemy doczekać się obwodnicy. Wg burmistrz Ireny Krzyszkiewicz nie nastąpi to wcześniej niż w roku 2014. Czas uzyskania niezbędnych pozwoleń i sporządzenia dokumentacji zajmie ok. 2 lat, a wykonanie inwestcji ok. roku. Zakładać należy, iż na całego prace nad obwodnicą rozpoczną się w roku 2011.

W trakcie swojego wystąpienia burmistrz Irena Krzyszkiewicz czterokrotnie dziękowała przewodniczącemu Unii Górowan - Zbigniewowi Józefiakowi, za zaangażowanie w prace nad koncepcjami przebiegu obwodnicy.

Burmistrz Irena Krzyszkiewicz powiedziała: "Jeżeli obwodnica nie znajdzie się w Wojewódzkim Planie Inwestycyjnym bardzo liczę na przewodniczącego Unii Górowian, któremu dziękuję za zaanagażowanie w tej sprawie. Podpisy, które zebrał pan Józefiak będą naszym bardzo silnym argumentem za budową obwodnicy. Na początku maja odbędzie się spotkanie z decydentami we Wrocławiu. Liczę na to, że pan Zbigniew Józefiak pojedzie ze mną i będzie w nim uczestniczył. Mam zapewnienie wicemarszałka Grzegorza Romana, że uczyni on wszystko, by obwodnica znalazła się w WPI (Grzegorz Roman jest odpowiedzialny za drogi w Zarządzie Województwa). Pan Zbigniew Józefiak jest twórcą jednego z z wariantów (wariant niebieski). Liczę na dalszą jego współpracę przy tej sprawie. Naszym wspólnym celem jest to, by obwodnica powstała. Uzgodniliśmy jak wspólnie działać, by do tego doprowadzić. Nigdy nie powiedzieliśmy Zarządowi Województwa, że mamy przygotowane własne rozwiązanie. Tzw. "mała obwodnica" stanowiła dla nas wariant awaryjny na wypadek, gdyby w Urzędzie Marszałkowskim powiedziano nam "nie" dla budowy obwodnicy. Nie mogliśmy dopuścić do tego, by tak ogromny ruch przebiegał przez miasto. My możemy partycypować w kosztach wykonania dokumentacji, i dlatego pozostawilismy na ten cel wbudżecie 350 tys. zł."

Burmistrz Irenie Krzyszkiewicz odpowiedział szef Unii Górowian: "Tak się składa, że oprócz tego, iż zajmuję się działalnością społeczną jestem też z zawodu geodetą. Sprawy związane z tymi zagadnieniami nie są dla mnie obce. Proszę przyjąć moje słowa uznania pani burmistrz za doprowadzenie do sporządzenia analizy komunikacyjnej dla Góry oraz za rozmowy, które przeprowadziła pani w instytucjach, od których zależy zaistnienie tej porzebnej i niezbędnej nam inwestycji. Mamy jednak jeszcze dużo pracy przed sobą. Unia Górowian podjęła działania zmierzające do wyjaśnienia mieszkańcom Góry i Starej Góry o co chodzi w tym problemie. Ankieta, którą przeprowadziliśmy wśród mieszkańców umożliwiła im wypowiedzenie się na ten temat. W ciągu kilku dni ankietę podpisało ponad 1000 osób. Jak więc widać zainteresownie było i jest duże. Jeżeli trzeba będzie wpłynąć na opinie władz wojewódzkich, to myślę, iż w tej sprawie wypowie się większa ilość mieszkańców. Trzeba jednak powiedzieć, że 100% osób wypowiadających się w ankiecie było przeciw "wariantowi czerownemu" (tzw. "mała obwodnica"). Osoby biorące udział w ankiecie wypowiedziały się za "wariantem niebieskim". Słyszę głosy, że ankieta była skierowana przeciwko komuś lub czemuś. To nieprawda. Ankieta miała dać szansę wypowiedzenia się ludziom. Mapki to tylko obrazki, tylko że są to obrazki, pod którymi żyją ludzie. Cieszę się, że zarezerwowano 350 tys. zł na sporządzenie dokumentacji. Nie czekajmy aż nam Wrocław coś da czy przyśle. Trzeba pomóc i Wrocławiowi, i sobie. Proszę jednak i apeluję o powrót do tematu obwodnicy na specjalnej, roboczej sesji, która posłuży nie robieniu sensacji, ale pozwoli na zapoznanie społecznosci lokalnej z problemem. Chodzi o to, by wspólnie wypracować taki model rozwiązania, z którego wszyscy będziemy zadowoleni."
Poniżej mapa z rozwiązaniami komunikacyjnymi dla miasta Góry. Wariant "niebieski" opracowany przez Zbigniewa Józefiaka jest bardzo podobny do rowiązania proponowanego przez Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu. To własnie obwodnica północ - południe jest brana pod uwagę do realizacji. Na obwodnicę wschód - zachód na razie nie mamy co liczyć. Mapka autorstwa szefa Unii Górowian.
Fragment ankiety przeprowadzanej przez Unię Górowian



Stanowisko Stowarzyszenia Unia Górowian
w sprawie wyboru wariantów przebiegu dróg wojewódzkich 323 i 324
wyrażone uchwałą zebrania ogólnego członków w dniu 26 marca 2010 r.

Opracowanie pn. Urbanistyczna analiza funkcjonalno – przestrzenna z rozwiązaniami wariantowymi dla układu komunikacyjnego miasta i gminy Góra, w znacznym stopniu uwzględnia propozycje Stowarzyszenia Unia Górowian, zgłoszone pismem z dnia 13.07.2009 r. w związku z wyłożeniem do publicznego wglądu w dniach 05.06. – 29.06.2009 r. projektu zmian miejscowego planu zagospodarowania dla miasta Góra, opracowanego na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Górze Nr XXIV/156/08 z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie przystąpienia do zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Góra, wyznaczającego obwodnicę dla drogi wojewódzkiej nr 323.

Po zapoznaniu się z analizą SWOT, czyli mocnych i słabych stron zaproponowanych wariantów obejść Góry oraz po zgłoszeniu uwag, Stowarzyszenie Unia Górowian uznaje za optymalne i najkorzystniejsze dla miasta i gmina Góra, rozwiązania oznaczone na planie i w analizie SWOT w następujący sposób:

dla drogi wojewódzkiej 323 wariant niebieski – „W1”,
dla drogi wojewódzkiej 324 wariant brązowy - „północny”.

Uzasadnienie:

Gmina Góra kierując się interesem wspólnoty samorządowej powinna wypracować i wyrazić stanowisko, które będzie brane pod uwagę przy kształtowaniu układu komunikacyjnego województwa w ramach aktualnie trwających prac nad zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego, w związku z tym należy zabiegać o taki przebieg nowych dróg, jak wnioskowany aby minimalizując koszty, nie ograniczać rozwoju przestrzennego i gospodarczego środowiska w którym żyjemy, a w szczególności:
- możliwie najlepsze zabezpieczenie strefy ochronnej ujęć wody,
- utrzymanie i dalszy rozwój aktywnej strefy zabudowy mieszkaniowej w kierunku
Starej Góry, z którą miasto Góra już ma wspólną infrastrukturę komunalną,
- niedopuszczenie do ingerencji tranzytu drogowego w pobliże domostw Starej Góry oraz
zabudowy wielorodzinnej Osiedla Kazimierza Wielkiego,
- utrzymanie dotychczasowego bezpiecznego dostępu do tzw. „zielonej strefy” t.j. kompleksu
leśnego z urządzonymi w celach poznawczych i rekreacyjno-wypoczynkowych, ścieżkami
dydaktycznymi i rowerowymi, w kierunku zalewu Dziczek na rzece Barycz,
- skierowanie drogi wojewódzkiej 324 w pobliże tzw. strefy gospodarczej Góry
w rejonie ul. Witosa, w tym wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Wariant niebieski - W1 może być realizowany etapami, w miarę dostępnych środków finansowych:
- I etap o długości 3 km, zaczynając od drogi przed wsią Jastrzębia, w stronę mostu
w Ciechanowie z ominięciem Starej Góry po stronie zachodniej, następnie przed
Rogowem Górowskim do drogi w kierunku Osetna,
- II etap, zaczynając od drogi przed wsią Jastrzębia w stronę Leszna, na gruntach
należących do Skarbu Państwa, z ominięciem Sławęcic i Glinki po stronie zachodniej.

Poniesione koszty na opracowanie analizy funkcjonalno-przestrzennej mogą przynieść pożądany skutek, pod warunkiem skoordynowania zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego i w miejscowym planie z. p. miasta i gminy Góra.
Proponowany zarys harmonogramu realizacji zadań związanych z budową infrastruktury drogowej, przewidywanych do 2015 r. może mieć wpływ na ukierunkowanie przepływu strumieni pieniężnych m. in. z nadwyżkowej kwoty ok. 32 mln zł pozostającej w dyspozycji inwestora po rozstrzygnięciu przetargu na budowę mostu w Ciechanowie, w tym przeznaczenie na I-szy etap obwodnicy Góry w ciągu drogi wojewódzkiej 323.
Zarząd stowarzyszenia
Unia Górowian


1 komentarz:

Oliwier pisze...

braluje nam pieniedzy? niech Kulczyk Holding kulczyka zbuduje obwodnice, z jego kontaktami na pewno rzad dofinansuje co nieco :D