czwartek, 1 kwietnia 2010

Warianty komunikacyjne dla gminy Góra. Cz. II


Wariant „południowy bliższy”

Wariant ten ujęty jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Góry i w planie zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego (obecnie obowiązującym).
Projektowana trasa odchodzi w Sędziwojowicach od istniejącej drogi nr 324 kierując się na południowy zachód, przechodzi przez tereny leśne w sąsiedztwie ujęć wody dla miasta Góry i Starej Góry, przecina projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk – „Dolina Dolnej Baryczy”, omijając po stronie południowej miasto Góra. Pomiędzy Górą a Starą Góra (ul. Starogórska) przecina istniejącą drogę 323.

Od tego miejsca trasa drogi 324 łączy się z projektowaną trasą drogi 323 i przechodzi zachodnim skrajem miasta, przecinając istniejąca drogę 324 a następnie w północno-zachodnim krańcu miasta łączy się z istniejącą drogą nr 323 (ul. Poznańska).

W wariancie tym projektowana trasa oddziela Starą Górę od miasta Góra.

Długość nowoprojektowanych odcinków dróg 324 i 323 wg „wariantu bliskiego” (od ul. Wrocławskiej do połączenia z ul. Poznańską) wynosi ok. 6,6 km, w tym odcinek od odejścia od istniejącej drogi nr 324 do skrzyżowania z drogą 323 – ok. 3,6 km.
Na odcinku drogi na zachód od Góry, do granic gminy nie projektuje się zmiany trasy a jedynie dostosowanie przekroju drogi do pełnych parametrów klasy G, zwłaszcza przy przejściu przez wieś Jastrzębia.

Poza granicami gminy projektowana jest nowa trasa drogi nr 324 omijająca zabudowę wsi Wroniniec po południowej stronie i wieś po stronie północnej. Istnieje możliwość wykorzystania nieczynnego torowiska kolejowego na poprowadzenie nim drogi lub prowadzenie jej równolegle do linii kolejowej.

Wariant ten jest korzystny ze względu na dostępność komunikacyjną miasta i jego rozwój gospodarczy, może także wpłynąć na zwiększenie ruchu turystycznego do miasta.

Wariant „południowy dalszy”

W wariancie tym proponuje się większe oddalenie trasy od granic miasta Góra i odejście od istniejącej drogi nr 324 wcześniej niż w wariancie „południowym bliższym”, już pomiędzy Szedźcem a Kłodą Górowską oraz ominięcie po południowej stronie także Kłody Górowskiej oraz Starej Góry.

Trasa w wariancie „południowym dalszym” także przecina tereny leśne oraz projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk – „Dolina Dolnej Baryczy”, ale odsunięta jest bardziej na południe od ujęć wody.

Pomiędzy Rogowem Górowskim a Starą Górą (bliżej Rogowa) projektowana trasa przecina istniejącą drogę nr 323 (propozycja ronda). Od tego skrzyżowania łaczy się z projektowaną trasą drogi nr 323 i kieruje się na północ do przecięcia z istniejącą droga 324 na wschodnim skraju wsi Jastrzębia.

Długość obejścia Góry na trasie drogi nr 324 (od odłączenia od istniejącej drogi 324 do skrzyżowania z drogą 323) – ok. 7,0 km.

Wariant ten zapewnia korzystniejszą relację: Rawicz – most w Ciechanowie aniżeli wariant „południowy bliższy” i znacznie korzystniejszą niż „wariant północny”.

Wariant „północny”

W odróżnieniu od wymienionych wyżej wariantów południowych, w tym wariancie projektuje się obejście miasta Góry po stronie północnej. Projektowana trasa odchodzi od istniejącej drogi nr 324 na wschód od Studzionek (na łuku drogi), kierując się na północny-zachód. Przebiega na początkowym odcinku (ok.2,5 km) przez tereny rolne, krzyżując się z drogami powiatowymi 1077D i 1076D oraz linią kolejową Bojanowo – Góra. Dalej kieruje się na zachód północnym skrajem miasta przez tereny leśne, w tym przez dolinę Śląskiego Rowu oraz przez projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk – „Dolina Dolnej Baryczy”, (ale przecina go w węższym miejscu niż w wariantach południowych).

W północno-zachodnim krańcu Góry przecina istniejąca drogę nr 323 (wylot ul. Poznańskiej z miasta) i dalej na zachód przecina projektowaną trasę drogi nr 323 (proj. rondo); za skrzyżowaniem łączy się z drogą powiatową 1069 D. Długość wariant: ok. 6,4 km.

Wariant Unii Górowian

Analizowano również wersję północnego obejścia Góry zaproponowaną przez Unię Górowian. Początek obejścia jest w rejonie Kłody Górowskiej, (także na łuku), ok.1,5 km wcześniej niż w opisanym wyżej „wariancie północnym”. W rejonie skrzyżowania z drogą 1076D dalszy przebieg jest zbliżony do przebiegu zaprojektowanego w „wariancie północnym”.

Uznano tę wersję, spełniającą podobne warunki jak opisany wyżej „wariant północny”, jako dłuższą i droższą.
Uwaga: w trakcie dyskusji nad wariantami problem: "dłuższej i droższej" poruszył Zbigniew Józefiak. Nie zgodził się on z ta tezą i wykazał porównywalność kosztów i długości obu wariantów. Z jego stanowiskiem zgodził się autor analizy mgr inż. Andrzej Konarski. Argument ten traktować należy jako chybiony.
Wstępne wskaźnikowe wyliczenie kosztów przebudowy dróg 323 i 324 w granicach gminy Góra

Wskaźnikowy koszt 1 km drogi klasy G ; 4 – 5 mln. zł. Z uwagi na trudne warunki terenowe, m.in. przejścia przez chronione tereny leśne, przyjęto kwotę 5 mln.zł. W obliczeniach nie uwzględniono przebudowy istniejących odcinków dróg.
Droga 323

Przy wyborze wariantu „południowego bliższego”:
odcinek: w rejonie Osetna: 1,6 km x 5 mil. = 8,0 mln.zł
odcinek omijający Starą Górę po wschodniej stronie: 1,4 km x 5 mil = 7 mln.zł
odcinek od skrzyżowania z istniejącą drogą 323 (przedłużenie „wariantu południowego bliższego na północ) do połączenia z istniejącą drogą na zachód od Glinki; 6,6 km x 5 mln. = 33 mil.zł
ł ą c z n i e: 48 mln. zł
Przy wyborze wariantu „południowego dalszego” lub „północnego”:
odcinek: w rejonie Osetna: 1,6 km x 5 mil. = 8,0 mln.zł
odcinek Rogów Górowski –do połączenia z istniejącą drogą na zachód od Glinki; 8,2 km x 5 mln = 41,0 mil. zł

ł ą c z n i e: 49 mln. zł


Droga nr 324:

Wariant „południowy bliski” - od początku wariantu t.j. od odłączenie od istniejącej drogi 324 do skrzyżowania z istniejącą drogą 324:
3,6 km x 5 mil =18 mln. zł
Wariant „południowy dalszy” - od początku wariantu t.j. od odłączenie od istniejącej drogi 324 między Szedźcem a Kłodą Górowską do skrzyżowania z istniejącą drogą 324:
7 km x 5 mln. = 35 mln. zł
Wariant „północny” - od początku wariantu t.j. od odłączenie od istniejącej drogi 324 do skrzyżowania z projektowana trasą drogi 323:
6,4 km x 5 mln. = 32 mln. zł

Łączny koszt przebudowy dróg 323 i 324
w zależności od wyboru wariantu
Wariant „południowy bliższy”:
droga 323: 48 mln.zł; droga 324: 18 mln.zł; łącznie: 66 mln. zł.,
Wariant „południowy dalszy”:
droga 323: 49 mln.zł; droga 324: 35 mln.zł; łącznie: 84 mln. zł.,
Wariant „północny
droga 323: 49 mln.zł; droga 324: 32 mln.zł; łącznie: 81 mln. zł.

Wnioski

Analiza opisanych wariantów wskazuje na wyższe walory pod względem ruchowym wariantów południowych, zwłaszcza „południowego dalszego”,z uwagi na korzystniejszą relację Rawicz – most w Ciechanowie.
Wariat „południowy bliższy” jako najkrótszy jest najtańszy, aczkolwiek przejście przez tereny wodonośne wymagałoby dodatkowych zabezpieczeń, wymaga także obejścia Starej Góry na trasie drogi 323.

Wszystkie warianty przecinają tereny leśne, w tym projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 – „Dolina Dolnej Baryczy”, ale wariant „północny” w znacznie węższym miejscu niż warianty południowe.
Warianty południowe odcinają dostęp do terenów leśnych na południe od Góry, spełniających funkcje rekreacyjne dla mieszkańców a także kolidują z terenami wodonośnymi (wariant „południowy bliższy” w większym stopniu). Ponadto wariant „południowy bliższy” oddziela Górę od Starej Góry, ograniczając w pewnym stopniu możliwość rozwoju budownictwa mieszkaniowego na tym kierunku oraz naturalna tendencję łączności tych miejscowości.

Brak komentarzy: