Rozpoczęły się obrady. Głos zabrał dr Marian Kachniarz, autor „Programu reorganizacji”. Dr Kachniarz w swoim dość długim wystąpieniu omówił szereg aspektów dotyczących przystąpienia naszego szpitala do „programu B”. Nie będę tu Państwa zanudzał opisywaniem tego wystąpienia. Ograniczę się do wniosków, które zostały sformułowane w opracowanym dokumencie dotyczących naszego szpitala.
Uwaga: rżnę żywcem!
1. W kwestii zadłużenia i finansów szpitala:
„Obecny wynik finansowy wskazuje, że uwolnienie SP ZOZ w Górze od olbrzymich zobowiązań, stworzy podstawy do stabilnego funkcjonowania nowej jednostki.”
2. Komercjalizacja szpitala:
„Jeżeli zatem powiat górowski pragnie stać się beneficjentem rządowego programu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia, musi przeprowadzić operację polegającą na likwidacji SP ZOZ w Górze i przekazaniu świadczeń nowemu podmiotowi.”
3. Prognozy finansowe:
„Według prognoz, kwota zobowiązań SP ZOZ w Górze na dzień 30 sierpnia 2009 roku, która podlegałaby przejęciu przez powiat wyniosłaby około 39.200.000 zł.
Likwidacja jednostki i przejęcie wszystkich zobowiązań na konto powiatu, uprawnia do pozyskania dotacji celowej w wysokości zobowiązań publiczno – prawnych w wysokości nie wyższej niż wielkość na dzień 31.12.2008 r. Dokładna kwota tych zobowiązań będzie zależała od daty zakończenia likwidacji; szacowana jej wielkość – 23.000.000 zł.
Pozostała do zagospodarowania (do przejęcia na siebie – wyjaśnienie moje) przez powiat kwota: 16.200.000 zł.
Wg dr Mariana Kachniarza: „
Powiat górowski należy więc do grupy powiatów, które potencjalnie osiągają duże korzyści z rządowego programu wsparcia. W strukturze zobowiązań dominują bowiem podlegające restrukturyzacji zobowiązania publiczno – prawne. Przejęcie wszystkich zobowiązań w momencie zakończenia likwidacji, spowoduje chwilowe przekroczenie dopuszczalnych progów zadłużenia (ponad 140% przychodów), po uzyskaniu dotacji nominalna wartość będzie oscylowała na poziomie 77%. Sytuacja taka wynika z kumulacji przejętych zobowiązań oraz obecnego zadłużenia powiatu. Docelowo powiat nie przejmuje znaczących zobowiązań poza kwotą poręczonego SP ZOZ – owi kredytu (którego raty są i tak przez powiat spłacane). Zachowując obecne księgowanie zobowiązań z tytułu tego kredytu, prognozowana kwota długu osiągnie 41% rocznych dochodów powiatu”.
4. Nowy podmiot:
„Jak już wcześniej wspomniano, powiat górowski zamierza dokonać zmiany formy funkcjonowania szpitala z formuły SP ZOZ w spółkę prawa handlowego, zachowując dotychczasową strukturę własności. Powiat pozostanie zatem jedynym właścicielem nowego podmiotu (100% udziałów) z zamiarem dalszego, nieodpłatnego świadczenia usług finansowych, tak jak dotychczas, w ramach kontraktu z NFZ. Celem więc przekształcenia nie są zmiany własnościowe a jedynie usprawnienie funkcjonowania szpitala.
By zapewnić sprawne funkcjonowanie spółki, musi ona zostać wyposażona w niezbędny kapitał. Oprócz wkładów rzeczowych niezbędny jest także kapitał finansowy w wysokości 1 mln zł.”
5. Co z pracownikami?
„W przypadku szpitala w Górze, nie notuje się istotnych przerostów kadrowych, a wiele działań zmierzających do dostosowania liczby kadry do zakresu wykonywanych świadczeń podjęto już wcześniej. Nie istnieje więc potrzeba wykorzystywania procesu komercjalizacji do jednoczesnych zmian w strukturze kadry. Biorąc powyższe pod uwagę, wydaje się zasadne przejęcie wszystkich pracowników przez nową jednostkę na zasadzie 23’ kodeksu pracy. Ten sposób postępowania z kadrą w maksymalnym stopniu eliminuje niepewność zatrudnionych, co do dalszych losów”.
6. Majątek szpitala:
„Najprostszym i najbardziej transparentnym sposobem wykorzystania tego mienia będzie jego wydzierżawienie nowej spółce. Spółka z tego ponosi określone w umowie dzierżawy koszty stanowiące z kolei przychód likwidatora. Sytuacja taka może występować do momentu zakończenia likwidacji, kiedy to jak już wyżej wspomniano, rzeczony majątek staje się własnością organu założycielskiego. Po uzyskaniu pełni praw własności do tego sprzętu, organ założycielski może podtrzymać dotychczasową dyspozycję (czyli umowę dzierżawy), bądź też może ją zmienić. Możliwe staje się wówczas wprowadzenie tego majątku aportem do spółki, co będzie stanowić jednocześnie podwyższenie jej kapitału zakładowego. Z punktu widzenia nowego podmiotu takie rozwiązanie wydaje się najbardziej korzystne.”
7. Zagrożenia związane z przystąpieniem do „planu B”:
„Przystępując do „planu B”, powiat górowski będzie miał jednak ograniczone pole manewru. Plan zakłada bowiem wsparcie finansowe dopiero po zakończeniu likwidacji i wykreśleniu SP ZOZ z Krajowego Rejestru Sądowego. Oznacza to, że powiat licząc na te środki musi zakończyć likwidację w bardzo krótkim czasie (np. miesiąc po podjęciu działalności nowej spółki). To zaś powoduje, ze w momencie wykreślenia podmiotu z rejestru, wszelkie zobowiązania stają SP ZOZ w Górze stają się zobowiązaniami powiatu górowskiego. Sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że egzekucja tych zobowiązań z kont powiatu nie powinna stanowić dla komornika żadnego problemu. Nie działają tu bowiem ograniczenia dotyczące SP ZOZ. Powiat zatem musi być przygotowany na proces zawierając ugody wycofujące wierzytelności z egzekucji komorniczej.”
środa, 16 grudnia 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz