środa, 31 marca 2010

Warianty komunikacyjne dla gminy Góra. Cz. I

Poniżej maja Państwo obszerne fragmenty z opracowania: „Urbanistyczna analiza funkcjonalno – przestrzenna z ro0związaniami wariantowymi dla układu komunikacyjnego miasta i gminy Góra”. Założenia te były omawiane podczas debaty publicznej, która odbyła się w UMiG Góra 18 marca.
Przedstawiono wówczas rozwiązania wariantowe, nad którymi będzie się jeszcze debatować.
Dzisiaj przedstawiam Państwu fragmenty dotyczące natężenia ruchu na drogach nr 323 i 324, prognozę ruchu na moście w Ciechanowie oraz stan dróg wojewódzkich przebiegających przez naszą gminę i zamiary planistów wobec tych ciągów komunikacyjnych.
Jutro przedstawię wszystkie warianty zawarte w analizie.
Prognozowany ruch na nowym moście:


Przyjęto, że 30 % ruchu na moście w Głogowie na trasie drogi nr 12 przejąłby nowy most (20 % ruchu z rejonu Góry i 10% ruchu z rejonu Leszna), t.j. 2.920 poj./d.

Przyjęto, że 30 % ruchu na trasie drogi nr 36 jadącego z rejonu Góry na most w Ścinawie przejąłby nowy most, t.j. 830 poj./d.

Łącznie prognozowany ruchu na moście w Ciechanowie:

R. 2015: - 3.860 poj./d.

R. 2020: - 4.130 poj./d.

R. 2025: - 4.340 poj./d.


Największe natężenie ruchu wg prognozy wystąpi na nowym odcinku drogi 323 pomiędzy istniejącą droga 324 a skrzyżowaniem z obejściem Góry wg „wariantu północnego” (w przypadku jego wyboru), t.j. ponad 6.000 poj./d. Zmniejszenie natężenia ruchu, po wybudowaniu mostu w Ciechanowie, można się spodziewać na zachodnim odcinku drogi 324 (kierunek: Szlichtyngowa), także na dojazdach do Góry z uwagi na przejęcie znacznej części ruchu przez obejścia. Droga nr 323 z racji przebiegu przez dwa województwa: wielkopolskie i dolnośląskie (Leszno – Chobienia – Rudna – Lubin), oraz znacznie podniesionej rangi i przewidywanego znacznego natężenia ruchu po wybudowaniu mostu i korektach trasy - winna stać się drogą krajową.


Droga nr 323


Studzionki (droga nr 292) – Radoszyce – przeprawa promowa przez Odrę – Ciechanów – Osetno – Góra - Chróścina – Leszno, klasy Z ,odcinkami G, przebiegająca przez obszarze gminy z południa na północ na długości ok 23 km. Jezdnia bitumiczna o szerokości 5,5 - 6,0 m i koronie drogi 7,0 - 8,0 m. Występują nienormatywne łuki poziome, zwłaszcza przy przejściu przez miejscowości: Osetno, Starą Górę, Glinka, Chróścina oraz niespełniony warunek szerokości w liniach rozgraniczających (także w mieście Góra).


Brak mostu na Odrze a jedynie przeprawa promowa (czynna tylko w dzień i uzależniona od stanu wody w rzece) powodują, że droga w rzeczywistości kończy się na Odrze, mimo że ten sam numer występuje także na drugim brzegu (do Studzionek; połączenie z drogą nr 292 Głogów - Lubin) i determinują niską jej przepustowość. Wybudowanie mostu znacząco zwiększy natężenie ruchu i wymusi poprawę parametrów, korektę niektórych odcinków oraz budową obejścia miejscowości, w tym Góry.

Lokalizacja projektowanego, nowego mostu na Odrze w Ciechanowie długości 531,5 m jest przesunięta w stosunku do przeprawy promowej o ok. 250 m na zachód w dół rzeki.

Projektowany odcinek trasy o długości ok. 400 m od mostu, łączy się poprzez rondo z istniejącą droga 323. Docelowo projektuje się jego przedłużenie i budowę niezależnego (odsuniętego o ok. 200 m od starej trasy) odcinka drogi nr 323, omijającego Ciechanów, Irządze i Luboszyce, śladem nieczynnej linii kolejowej (wąska, ok. 5 m, ale o ciekawym drzewostanie aleja pomiędzy Irządzą a Luboszycami – do zachowania bez zmian!). Obejście Luboszyc po stronie wschodniej, do połączenia z istniejącą trasą drogi.


Pomiędzy miejscowościami Osetno Małe i Osetno projektuje się odcinek nowej trasy (prowadzonej równolegle do linii energetycznej) z nowym mostem na Baryczy oraz włączeniem po wschodniej stronie Osetna do istniejącej trasy, stanowiącej południowe obejście Rogowa Górowskiego.


Projektowany nowy przebieg drogi w rejonie Osetna, podobnie jak istniejąca, kolidują z terenami projektowanego Specjalnego Obszaru Ochrony Siedlisk Natura 2000.


Za Rogowem Górowskim projektowana trasa ( w wariancie podstawowym) odchodzi od istniejącej drogi w kierunku północno-zachodnim, omija po stronie zachodniej Stara Górę i przyległe tereny infrastruktury gazowej (KGZ - Żuchlów). Korzystniejsza wersja przebiegu trasy pomiędzy Starą Górą a terenami infrastruktury gazowej została uniemożliwiona przez nowa zabudowę (wybudowanie dwóch nowych domów).


Projektowana trasa w dalszym przebiegu na północ przecina drogę wojewódzką nr 324 po wschodniej stronie zabudowy Jastrzębia, dalej drogę powiatową 1062D (między Góra a Strumienną), dochodząc nowym śladem do istniejącej drogi 323 za wsią Glinka. Na rysunku przedstawiono wariantowe rozwiązania przebiegu projektowanego obejścia Starej Góry i Góry na trasie drogi 323.

W przypadku przyjęcia wariantu obejścia Góry jak w obecnym m.p.z.p. Góry oraz dotychczasowym planie województwa (wariant „południowy bliższy” obejścia Góry na trasie drogi nr 324), projektowane jest obejście Starej Góry po stronie wschodniej do połączenia z projektowanym wariantem „południowym bliższym”.


Odcinek północny trasa drogi nr 323, na północ od wsi Glinka, przebiega istniejącą drogą (przebudowa do uzyskania pełnych parametrów klasy G). Powyższe rozwiązania przebiegu drogi nr 323 w północnej części gminy pokrywają się z propozycjami zawartymi w dotychczas obowiązującym m.p.z.p. gminy i Planem województwa.


Całość trasy drogi nr 323 (odcinki nowoprojektowane i istniejące) winny uzyskać parametry klasy G (droga główna) o szerokości w liniach rozgraniczających min. 25 m (w terenie płaskim), szerokość jezdni 7,0 m, szerokość korony drogi 10,0 m.


W przypadku istnienia znacznego ruchu rowerowego i pieszego (pomiędzy miejscowościami), na odcinkach gdzie nie ma dróg równoległych, w pasie drogowym należy wprowadzić ciąg pieszy / ścieżkę rowerowa, szerokości 2,5 m.

Ponadto na zlikwidowanych odcinkach linii kolejowych proponuje się wprowadzenie ścieżek rowerowych. Łączna długość nowych odcinków drogi nr 323 na obszarze gminy ok. 10 km. Proponowane rozwiązanie przebudowy drogi nr 323, w którym występują odcinki prowadzone nowym śladem i istniejącym (prawie naprzemiennie) umożliwia etapowanie przebudowy drogi.


Droga nr 324


Szlichtyngowa (droga nr 12) – Wroniniec – Góra – Szedziec – Załęcze (droga nr 36), klasy Z-G, przebiegająca z zachodu na wschód, o długości na terenie gminy ok.15 km. Jezdnia bitumiczna szerokości 6,0 m, korona drogi 8,0 - 9,0 m. Niespełniony warunek normatywnej szerokości w liniach rozgraniczających przy przejściu przez miasto Góra (ul. Wrocławska), także Szedziec, Rudna Wielka.


Budowa mostu na Odrze, choć w mniejszym stopniu niż na drodze nr 323, także wpłynie na zwiększenie natężenia ruchu i potrzebę budowę obejścia miasta Góry na tym kierunku. Odcinek od granic gminy do Sędziwojowic posiada parametry klasy G - nie wymaga przebudowy.


Od Sędziwojowic proponuje się wariantowe rozwiązanie obejścia Góry po południowej (wariant „południowy bliski” i północnej (wariant „północny”) stronie Góry. Ponadto analizowano trasę obejścia Góry odsunięta dalej na południe od miasta i rozpoczynającą się między Kłodą Górowską a Sędziwojowicami i omijającą także Kłodę Górowską (wariant „południowy daleki”).

Brak komentarzy: